• BANKS
    DEBUTOVÉ ALBUM
  • VELKÁ SOUTĚŽ !!!
    s Mary Kay
  • V E R O N A
    NOVÝ SINGL !!!
  • AMERICAN AUTHORS
    debutové CD
  • MIKE OLDFIELD
    vydává nové CD
  • ZAŽIJTE PRAVÝ
    Vinný sklípek
Historie ankety
vznik ankety

Jak vznikl Zlatý slavík? Na jedné z porad se v roce 1962 redakce Mladého světa bavila o tom, čím zaujmout čtenáře. Kdosi navrhl: uspořádejme anketu o nejoblíbenější písničku a zpěváka roku. Nikdo ale nevěděl, jak ji nazvat. Pak prý nesměle vstal tehdejší redaktor oddělení kultury Ladislav Smoljak a pravil: "Znáte takovou hračku, co se prodává na poutích a v puse píská? My jsme jí říkali slavík!" Díky Smoljakovi se tak z pouťové hračky stalo pozlacené kulaté pískátko, které bylo třicet let barometrem toho, kdo patří u publika k vyvoleným a kdo k povolaným. Své sympatie k písničkám a interpretům vyjádřilo v prvním ročníku 797 čtenářů Mladého světa. Čas Zlatého slavíka vypršel po listopadu 89, protože se změnila doba, vše pokročilo o notný kus dopředu. Poslední ročník ankety se konal v roce 1991. 

     Jenže čas plyne vpřed i nadále, a tak ani rok 1991 není to samé co rok 1996. Je tu nová anketa Český slavík, nástupce populární ankety šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let Zlatý slavík.

     Obnovená anketa popularity interpretů populární hudby Český slavík navázala na svého slavného předchůdce nečekaně úspěšně. Zpěváci a skupiny, ale i česká veřejnost, anketu přijali. Organizátoři se nemýlili, když věřili myšlence, že i v záplavě zahraniční muziky, která se po roce 1989 zpod pultů nahrnula na všechny rozhlasové stanice, do televize a do všech médií, mají lidé rádi českou písničku, domácí, české interprety.

     V prvním ročníku obnovené ankety (1996) přišlo 137 000 hlasovacích lístků a znamenalo to rekord v historii "Slavíků" – v minulých letech, kdy ještě hlasovali také občané Slovenska, bylo nejvíce 115 000 anketních lístků.

     S názvem této prestižní ankety spojil v roce 1999 své jméno nový generální partner – Karlovarské minerální vody a.s. – výrobce minerální vody Mattoni. Anketa od té doby nese oficiální název Český slavík Mattoni.  

     Od roku 2002 vstupuje anketa Český slavík Mattoni do nové éry. Proti minulým  ročníkům je tu jedna převratná novinka – hlasování prostřednictvím SMS z mobilního telefonu. Pravděpodobně si ještě vzpomenete, jak po vyhlášení výsledků ankety v roce 2001 novináři spekulovali, že by si někteří interpreti nebo jejich fanoušci mohli skupovat časopisy s hlasovacími lístky a snažit se zasílat do ankety hlasy nad rámec fair play. Nutno připomenout, že žádné z podezření se po prošetření nepotvrdilo. Abychom zabránili podobným spekulacím, rozhodli jsme se po dohodě s představiteli našich hudebních vydavatelství upravit pravidla. Žádné hlasování prostřednictvím anketních lístků. Místo toho SMS zpráva (v roce 2004 navíc zavedeno hlasování prostřednictvím internetu). Je to mnohem jednodušší a hlavně – program sčítání hlasů je nastaven tak, že z jednoho mobilního telefonu můžete v každé kategorii hlasovat pouze jednou. Hlasování nad tento limit není přijato. Moderní systém hlasování se osvědčil. Je pro hlasující pohodlný, kontrolovatelný a zaručuje objektivitu hlasování.